Tuesday, March 19, 2013

Istihadhah- Cis! Angkara dia rupanya


Masa jaman anak dara (belasan tahun) dulu, aku selalu alami istihadhah. Lepas abis period, gap dalam beberapa hari, lepas tu 'period' balik. So, dah jadi satu keje pulak aku nak kira balik whether darah tu istihadhah ke atau period. Kalau istihadhah, maksudnya aku tetap kena solat dan buat amalan-amalan fardhu yang lain.

Korang bayangkan la. Jenuh jugak duit aku spend membeli pads je. Kalau outing ke Great Wall masa dok asmara asrama dulu, aku akan borong pad selambak - sekali beli 3 bungkus besar, dah macam bawak bantal peluk/ bolster pulak.
Tapi aku tak main la bungkus-bungkus pad dengan sokkhabar macam orang dolu-dolu beli kat kedai runcit. Nak malu apanya? Dah aku nak pakai, aku beli je la. Hahaha.

Masa tu dah takde maknanya aku nak pakai Whisper atau Kotex Super Long with Wings yang mahal tu. Aku beli je mana-mana yang murah, sebab balik-balik nak kena kerap salin dan buang jugak kan?
Habis duit dok spend buat beli pads je.




Mula-mula aku susah hati, takut la penyakit ke apa ke. Tapi bila dah konsisten sangat macam tu, aku buat derk je la.
Tapi bila orang kata "Eh, baik kau pegi check, mana la tau ada apa-apa ke?".(Read: penyakit, bukan baby).. aku pun mula gelabah hanjeng balik, dan start meraban fikir pasal nak jumpa doktor.

I was also referred to ke Hospital Seberang Jaya. Dr check itu ini. Prescribed progesterone berbotol-botol. Tapi lepas aku baca pasal side effectsnya, aku stop makan ubat tu. Seal botol ubat tu masih intact. Tapi bila mak dan abah terjumpa, boleh pulak diorang ingat aku makan pil perancang! Duh! Lawak betul.

Aku gi HKL, refer kat Pakar Perunding bagai. Dari subuh dah kena naik bas dari Shah Alam, sampai HKL pukul 8 cenggitu,tunggu sampai tengahari baru dapat jumpa Dr, semua macam takde perubahan pun.

Then, Abah bawak aku pegi klinik apanamantah yang kononnya Dr tu hebat giler ahhh. Sebelum masuk, Abah pesan kat aku "Hang cerita semua-semua kat Dr tu tau!" (maksdunya jangan sorok apa-apa la).

Last-last, setelah dengar hikayat penglipurlara daripada aku, Dr hebat tu cuma conclude "Maybe awak stress belajar kot. Nanti bila dah abis belajar, okay la tu."
Bila aku bagitau Abah, muka Abah tak puas hati. Hahaha :P

Maka, sejak hari tu, aku dah malas nak amik peduli pasal istihadhah.
Aku cuma dalami ilmu pasal pengiraan istihadhah.


Ha...sebut pasal ni,  kiraan hari untuk istihadhah adalah berbeza. Kalau yang on regular basis (tiap bulan confirm period terlebih hari) lain cara kiraannya, yang sekali sekala je extended menstrual cycle ni lain cara pengiraannya.
Aku nak explain panjang berjela pun, aku tak berapa ingat... sebab masa tu aku hanya focus kepada kes terpencil aku je la. Tapi aku ingat, buku tu aku pinjam daripada my BFF, Bibah- ada gambar bunga ros dan percikan darah (ilustrasi je la) kat cover buku tu. So, korang boleh la cari sendiri. Kalau tak jumpa buku tu, korang roger aku, kita buat Jejak Kasihan mencari Bibah. Hehe


Recently, aku dapat info atas info daripada Ust. Nor Hafizah Musa (Kelas Pengajian Fiqh Wanita Siri 3/2013, kat Malaysia) bahawa... (Aicehhh...aku guna perkataan 'bahawa'! Sila kagum dari kejauhan)


"Antara faktor keluarnya darah istihadhah dan keguguran adalah KERANA MASUK BILIK AIR MASA AZAN TENGAH BERKUMANDANG!!!"
Maksudnya masa syaiton dan tenteranya berlumba-lumba masuk toilet, masa tu jugak la kita join diaorang  diaekor. So, masuk la toilet sebelum atau selepas azan.


Bila fikir-fikir balik, ada betulnya kot. Maybe dulu aku poyo nak solat awal waktu, sebab kan pahala  untuk yang dah siap berwuduk menunggu waktu solat tu lebih besar. Dan pahala untuk orang yang sedang berwuduk tu mesti la lebih besar daripada orang yang dok terhegeh-hegeh buat kerja lain masa azan (a.k.a melengah-lengahkan solat).
Nak dapat pahala paling besar tu, maybe aku tak mampu la. So, maybe sebab tu la masa azan berkumandang, aku kalut gi masuk bilik air untuk berwuduk. Hmmmm...
Aku rasa la.


So, untuk protection yang ampuh lagi kebal, moh le kita amalkan baca doa ni (doa yang Rasulullah SAW ajar kepada Hasan dan Husin untuk berlindung dari gangguan iblis dan syaiton).





Ada orang panggil doa ni 'doa pelindung bayi'.
Kira sama la tu, sebab memang nak elak daripada syaiton pun kan? Tak kira la untuk baby ke, orang tua ke.

Well, speaking of prolonged menses ni... kerana istihadhah ni jugak la aku terpoyo dengan MrHubby masa nak kawen dulu. We discussed on the what-if's aku susah nak conceive, sebab period tak teratur. Siap beria-ia bincang dan setuju untuk ambil anak angkat. 

Sekali, lepas kawen, aku sempat period sekali je. Hahaha.
Ini semua poyo!!!

Eh, poyo..poyo jugak... jangan lupa amalkan doa tu.
Moga kita sentiasa dilindungiNya...

6 comments:

  1. hehehe... poyo pun poyo lah dah 2 org dah comel2 belaka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu le pasal. nak tergelak bila fikir balik kepoyoan ittew

      Delete
  2. hahaha ini semua poyo! thansk share doa..aku dah siap print dan tampal untuk hafal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. good.good. amalkan selalu semoga sentiasa dilindungi

      Delete
  3. La baru tahu pasal masuk tandas tgh azan tu...thanks berkongsi ilmu...~>_<~

    ReplyDelete
  4. Tima kasih , sgt2 membntu saya yg mgalami istihadhah yg msih remaja ini..huhu..

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat